السبت، مارس 05، 2011

وحيـــات عـنـيــك....


" وحيات عنيك وحبى ليك متخلنيش أبعد وأنا مشغول عليك "
هذا الكلمات كلما ترددت على مسامعى أشعر وكأننى فراشه تتراقص فى السماء ..لا أدرى عندما أسمع تلك الكلمات أشعر بفرحه تغمر قلبى .. يمكن لآنها قد ترددت على مسامعى منذ عامين فى الشتاء على البحر فى أسكندرية , وكلما عدت لنفس المكان فى الشتا فى أسكندرية وألتقيت بالبحر عاد لى نفس الآحساس ونفس الفرحه التى كانت تغمر قلبى بسعادة وأحساس لم أوصفه , حتى أننى منذ هذة اللحظه قد أرتبطت على ان أسمع ذلك المطرب ليس اعجاباَ بشخصه , لكن لآنه فقط ينقنلنى من عالمى لعالم أخر ويذكرنى بنفس الآحساس والحاله التى كنت اعيشها منذ عامين....أتذكر أمواج البحر أمامى والكورنيش والمارين عليه يخطفون من البحر نظرات حب وأنتعاشه,
فقد عدت الآن من الآسكندرية وودعت البحر  .. عدت ومعى الفرحه ونسايم البحر من هناك والآمل المتجدد ومعنى الحياة .. فكنت بحاجه للخروج من هذا الآحساس سريعاَ لآننى اكره الحزن بشدة وأحب الحياة ..
الآن انا على استعداد بالعودة لحياتى ومذكرتى وجامعتى وأصحابى ..وبداخلى امل قد يغير نظرتى للحياة .. ويرسم أمامى طريق النجاح والتفوق..

هناك 6 تعليقات:

Days and Nights يقول...

الأخت العزيزة

دائما ما ترتبط فى مخيلاتنا أغنية أو صورة لذكرى حييت فى قلوبنا ولا نريد أن ننساها ... أتفق معك تماما ولأغانى محمد منير ومحمد محيى وعمرو دياب وحميد الشاعرى ذكريات لا أنساها أنا أيضا .

قد تكون تلك الحالة متوافقه معنا عند التغيير بصفة عامة ... بمعنى الخروج من مكان للآخر على أقل تقدير ... فهذة الأغانى تذكرنا بتواجدنا فى أماكن زرناها وأحببناها وكان لنا فيها موقف غمرنا بالسعاده وأدخل النشوة فى قلوبنا .

وتختلف بإختلاف المرحلة العمرية والحالة النفسية لكل إنسان ، فالحب لة أغانية التى تحاط عادة بهامة خاصة والرحلات لها مذاقها ... والزيارات والإحتفالات وحتى المباريات لها مواقفها التى لاتنسى .

بوست رائع وموفقة دائما أختى الحبيبة ... ودمتى بكل الود .

أخوك / تامر

شيرين سامي يقول...

أنا مش عارفه الأغنيه بس احساسك حلو أوي و في أمل كبير سعيده بكلماتك و ربنا يوفقك في كليتك
بعتذر لتقصيري معاكي انت مشاء الله بتنزلي بوستات كتيير مش عارفه أتابعها كلها
تحياتي ليكي و دمتي بخير

مدونة رحلة حياه يقول...

السلام عليكم
دوما نحتاج الى بعض الوقت للاستجمام كى نستطيع ان نعود الى اعمالنا ودراستنا ونحن فى حالة مختلفة تملؤها التفاؤل والحياة
راقت لى كلماتك

بنوتة مصرية يقول...

اخى العزيز تامر
طبعاَ لا خلاف على كلامك لآنه صح جدا الآجمل هنا هو الآحساس الجميل اللى بنحس به لمجرد سماع اغنية معينه ارتبطت بذكرى ما ..او حتى احساس معين يذكرنا بأناس لهم حب فى قلوبنا ..
كلامك جميل جدا واسعدنى وجميل جدا انك من معجبين منير ومحى وحميد وعمرو من الواضح الذوق الراقى ..انا كمان احبهم واكيد فى اغانى لهم بتذكرنى بموقف ما او ناس معينه

صحيح كل كلامك فعلاَ انا ممكن اسمع اغنيه بدون قصد ترجعنى للوراء لذكرياتها واتخيل الصورة امامى حتى الحديث يعود ليدور تانى فى اذنى ..

وطبعاَ بتختلف بأختلاف المرحله العمريه بس اجمل شئ هنا انها مش اى ذكرى تتحفر جوانا ولا اى احساس بيفضل لطول العمر ..
شكرا لمرورك الطيب نورتنى حقيقى

بنوتة مصرية يقول...

الآخت شرين
هى اغنيه لمطرب اسمه عبد الفتاح الجرينى
شكرا لكلامك وربنا يوفقنا جميعاَ

فعلاَ فى بوستات كتير اتكتبت فى الفترة الآخيرة دى بس انا عايزة اوضحلك شئ انا بكتب لما بحس انى ممكن اكتب او اى احساس عايزة اتكلم عنه وأدونه فى مدونتى اللى بعتبرها جزء منى ..

شكرا لمرورك الطيب يا عزيزتى

بنوتة مصرية يقول...

مدونه رحله حياة
عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة


أؤيد كلامك الحياة لازم تتغير كفصول السنه بالظبط عشان تخلق ناس بتبدع ناس ناجحه الجانب النفسى مهم جدا فى حياة اى انسان .. وتغير الجو والاماكن ممكن يساهم بشكل كبير فى دة ...

اشكرك على مرورك الطيب

حقوق النشر محفوظة لصاحب المدونة. يتم التشغيل بواسطة Blogger.

مريومتي

مريومتي

وردي الرقيق :)

وردي الرقيق :)

بحب البنفسج

بحب البنفسج
صورتها من حديقة الكلية 2010

من أنا

صورتي
أنا من تخوض الحياة ببرأة الآطفال وطموحاتها لا تمنعها اسوار ولا يصد هدفها الجبال كالطير المهاجر بين الآوطان... ..................... آية ده إسمي .. بنوتة بسيطة جدا لا أحب الكلكعه ولا الناس اللي عايشة في الدور .. هادية وشقية ومعرفش إزاي .. أنا إعلامية يعني خريجة إعلام جامعة القاهرة ..

Translate

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

About this blog



أنا من تخوض الحياة ببرأة الآطفال وطموحها لا تمنعها أسوار ولا يصد لهدفها الجبال كالطير المهاجر بين الآوطان .. أنا من تعشق الحياة بكل ما فيها تحلم مع البحر وترسم فوق الرمال قلبها الرقيق..تحمل روحها الجميلة أينما تكون تزرع فى كل مكان وردة وفى كل قلب ذكرى..شقية احياناَ هادئة احيانا ..لكن هذة أنا.. وغيرى أنا ما أكون...
فقد صنعت لنفسى كون وحياة فيه اشيائى وفيه أعيش وحدى..
************ يارب سبحانك بينى وبين الناس فى دنيتك احوال وانت اللى عالم بضعفى ياذا الجلال والكمال خلينى عبدك لوحدك لاعبد جاه ولا مال واحمينى من الحقد من نفسى من قالو وقلنا وقال يارب سبحانك ...

Blog Archive

Followers