الثلاثاء، يونيو 11، 2013

ألـف حـكايـة وحـكايـة ...


على وقع كلمات أغنية وردة أيام وبنعدها اللى سمعتها مؤخراً بدأت أستدعى مشاهد من الذاكرة ألف حكاية وحكاية عدت ونسيت أكتب عنها كلمات وردة كانت ملهمة ليا فى كتابتى للتدوينة دي ..

(1)
"حتى كل دمعة بكيناها كنا بالضحك محيناها,حرام نضيع أيام تمر ما فينا نردها"....أكتر من ألف حكاية و حكاية  كتبتهم عنها,عن حبي ليها,عمرى ما كنت أتخيل إنى ممكن أحب الكتابه عشانها,,,منين ما بتيجي فى بالي كنت بكتب عنها...الحتة اللى إتسرسبت غصباً عني من روحي خليتها معاها,,كل ما تقرب منى الحتة الناقصة من روحي بتكمل لوحدها...دى إنتي يا اسكندرية,,,كل مرة كنت بكتب عن اسكندرية كنت بحس إن اللى كتبته حتة من روحي علشان كده قررت أحتفظ بكل اللي كتبته في شنطتي اللي كانت معايا فى كل الأوقات...الغريب إن شنطتي كانت بتساع كل ده,,,شنطة شالت حبايبي وصحابي اللى سمعوا حكاويه عنها,,شنطة شالت ورق صغير و جدران و أسوار ,,شنطتي شالت السما و السحاب و البحر....

كنا ردينا أوقات صارت هلا ذكريات ,كنا رجعنا أحباب فارقناهم,كنا صالحنا أصحاب زعلناهم....من المنشية لبحري حيث مكاني المفضل بقلعة قايتباي و جيلاتي عزة اللذيذ,,, الحنطور و التمشية ع الكورنيش من المنشية لبحري و عيني ع البحر و الناس و الوقت الجميل اللى بيمر بسرعة البرق ,,,و فرح نوبي يستقطع طريقي فى ممشى القلعة أنزل من الحنطور و مكملش التوصيلة و أتفرج ع الزفة النوبية و العروسة الجميلة هى و عريسها و هما بيرقصوا على نغمات الدفوف النوبية و كل الناس حواليهم فرحانين ,,أبص لعيون العروسة و الفرح و السعادة اللى بتنطق بالحب و العريس اللى ضحكته منورة وجهه..أنسى إنى معرفهومش و أبتدى أسقف مع الناس الواقفين فى الزفة و أنا كلي فرح ,,,, لناس متربطنيش بيهم أي معرفة.. بعيدة عن كل الناس اللى عرفتهم و أتمنيت إني أشاركهم أفراحهم,,,و فى قلبي كل الأوقات الجميلة اللى بقت ذكريات  ,,,الناس اللى رحلت و الناس اللى ضحكت معاهم أيام و مرت و الناس اللى لسه كلامهم و صوتهم جوايا... "أيام و بنعدها لو فينا نردها"...
Aya

ليست هناك تعليقات:

حقوق النشر محفوظة لصاحب المدونة. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
Powered By Blogger

مريومتي

مريومتي

وردي الرقيق :)

وردي الرقيق :)

بحب البنفسج

بحب البنفسج
صورتها من حديقة الكلية 2010

من أنا

صورتي
أنا من تخوض الحياة ببرأة الآطفال وطموحاتها لا تمنعها اسوار ولا يصد هدفها الجبال كالطير المهاجر بين الآوطان... ..................... آية ده إسمي .. بنوتة بسيطة جدا لا أحب الكلكعه ولا الناس اللي عايشة في الدور .. هادية وشقية ومعرفش إزاي .. أنا إعلامية يعني خريجة إعلام جامعة القاهرة ..

Translate

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

About this blog



أنا من تخوض الحياة ببرأة الآطفال وطموحها لا تمنعها أسوار ولا يصد لهدفها الجبال كالطير المهاجر بين الآوطان .. أنا من تعشق الحياة بكل ما فيها تحلم مع البحر وترسم فوق الرمال قلبها الرقيق..تحمل روحها الجميلة أينما تكون تزرع فى كل مكان وردة وفى كل قلب ذكرى..شقية احياناَ هادئة احيانا ..لكن هذة أنا.. وغيرى أنا ما أكون...
فقد صنعت لنفسى كون وحياة فيه اشيائى وفيه أعيش وحدى..
************ يارب سبحانك بينى وبين الناس فى دنيتك احوال وانت اللى عالم بضعفى ياذا الجلال والكمال خلينى عبدك لوحدك لاعبد جاه ولا مال واحمينى من الحقد من نفسى من قالو وقلنا وقال يارب سبحانك ...

Blog Archive

Followers